Gmina Lubawa. Inwestycja w przyszłość.

Opublikowano:

W ramach kampanii społecznej „mali obywatele” prezentujemy wywiad z Eweliną Kowalską, wychowawcą grupy zabawowej w Rożentalu.

Przybliży nam w jaki sposób funkcjonują grupy zabawowe w gminie Lubawa oraz jakie są korzyści dla maluchów korzystających z alternatywnej edukacji przedszkolnej.

   MARCIN MICHALSKI: – Kiedy dziecko powinno zacząć swoją edukację?

  EWELINA KOWALSKA: – Jak najwcześniej. Najbardziej wskazana jest edukacja dzieci w wieku 3-5, bo mózg człowieka jest w tym wieku chłonny informacji, otwarty na nowe wiadomości i doświadczenia.

   – Z jakiej formy edukacji mogą skorzystać dzieci z terenu gminy Lubawa?

 – Na terenie gminy Lubawafunkcjonują w 13 miejscowościach grupy zabawowe. Zajęcia odbywają się przez 5 dni w tygodniu po 4 godziny. Są to alternatywne formy edukacji przedszkolnej dla maluchów w wieku 3-5 lat.

   Dlaczego warto posłać swoje dziecko właśnie do grupy zabawowej?

  Taka forma edukacji jest dla dziecka alternatywną formą spędzania czasu wolnego. Tu maluchy uczą się bawiąc. Warto jest posyłać dzieci do grupy zabawowej, ponieważ ich rozwój jest stale stymulowany przez nowe bodźce. Dziecko jest cały czas pod okiem wychowawcy.

  Jakie korzyści płyną dla maluchów, które uczęszczają na zajęcia w grupach zabawowych?

  Dzieci, które uczęszczają go grupy zabawowej poznają zasady, które funkcjonują w grupie społecznej. Uczą się dyscypliny, poznają, to co jest dobre, a co złe. Stymulowane są różne aktywności dziecka, oczywiście przez zabawę. Dzieci poznają otaczający je świat. Rozwijane są także sprawności manualne.

   – Co zyskują rodzice dzieci, które korzystają z alternatywnych form edukacji wczesnoszkolnej?

  – Przekazują swoje dzieci w ręce wykwalifikowanych wychowawców. Rodzice mogą także uczestniczyć w zajęciach i obserwować własne dziecko jak się zachowuje w grupie wśród rówieśników.

   –Jakie są podstawowe umiejętności, które należy wykształcić u dziecka, aby nie napotkało na trudności w czasie nauki szkolnej?

  – Szkoła wymaga od dziecka wielu wykształconych już umiejętności. Ważna jest sprawność manualna, czyli przygotowanie ręki do pisania oraz zdyscyplinowanie uczniów. Chodzi tu o podział czasu na zabawę i naukę. Ważna jest także umiejętność swobodnego wypowiadania się w grupie rówieśniczej i poza nią.

   A co jeśli umiejętności te nie są kształtowane?

  Jeśli nie są one kształtowane w odpowiednim wieku, to dziecko może mieć pewne trudności w ich zdobyciu. Może także mieć problemy w nauce, dlatego ważne jest stymulowanie rozwoju od najmłodszych lat.

  Więc jest potrzeba prowadzenia zajęć dla dzieci w wieku 3-5 lat?

  – Tak.Podczas zajęć w grupie zabawowej kształtują wiele umiejętności takich jak swobodne wypowiadanie się, czekania na swoją kolej oraz słuchanie innych. Maluchy zdobywają informacje o świeci, wymieniają się doświadczeniami i własnymi przeżyciami. Dla dzieci ważna jest grupa rówieśnicza, to ona ich kształtuje.

   Jakie rodzaje zajęć są prowadzone w grupach?

  – Z zakresu edukacji społecznej, przyrodniczej, językowej, matematycznej, ruchowej, muzycznej oraz plastycznej.

   Czy dzieci podczas zajęć korzystają z pomocy specjalistów?

  – Tak. Objęte są opieką psychologa, który odwiedza grupy raz w miesiącu po 4 godziny. Stara się przy współpracy z rodzicami rozwiązywać ich problemy. Natomiast logopeda prowadzi zajęcia dwa razy w miesiącu po cztery godziny dbając o poprawną wymowę. Chodzi tu o niwelowanie wad wymowy, które bardzo często występują wśród dzieci w tym wieku.

  Jak wygląda działalność grupy zabawowej w Rożentalu?

  – W Rożentalu pracujemy przez 5 dni w tygodniu w godzinach 8-12. Dzieci schodzą się do godziny 8.30 i do tej pory trwają zabawy dowolne. Potem następuje przywitanie i kilka zabaw integrujących grupę oraz ćwiczenia ruchowe. Później dzieci idą myć raczki i jędzą śniadanie. Następnie mycie ząbków i później zajęcia programowe. Dzieci mają także czas relaksu i wyciszenia. Później w miarę możliwości wychodzimy na świeże powietrze.

  – Co maluchy lubią robić najbardziej?

  – Uwielbiają różne zabawy, np. „gąski, gąski do domu” czy „stary niedźwiedź mocno śpi”. Lubią także eksperymenty, nawet te najprostsze sprawiają im wiele radości. Natomiast podczas zajęć kulinarnych samodzielnie przygotowują posiłek np. kanapki czy sałatkę.

   Jak rozwinęło się ich poznanie świata, ciekawość, pewność siebie, samodzielność, umiejętności społeczne, kreatywność?

  – Dzieci, które uczęszczają do grupy zabawowej stają się bardziej ciekawe otaczającego je świata. Zaczynają się interesować nawet najmniejszymi rzeczami. Są pewniejsze siebie w stosunkach miedzy ludzkich. Kształtuje się samodzielność,  rozwijają się umiejętności społeczne. Wiedzą jak należy się zachować w poszczególnych sytuacjach.

  Jak można zachęcić rodziców do tego, aby posyłali swoje pociechy do grup zabawowych działających na terenie gminy Lubawa?

  Dzieci, które korzystają z takiej formy jaką dają im zajęcia w grupie zabawowej mają większe perspektywy rozwoju, aktywnie spędzają wolny i są lepiej wykształcone.Według wyników ponad 30-letnich badań amerykańskich po wkroczeniu w dorosłość dzieci korzystające w wieku przedszkolnym z dobrych programów edukacyjnych więcej zarabiają oraz cieszą się wyższym standardem życia. Znacząco mniej korzystają z pomocy społecznej. Dużym plusem jest również fakt, że uczestnictwo w grupie zabawowej jest bezpłatne.

  – Dziękuje za rozmowę.

 

Rozmawiał: Marcin Michalski, 

  Ewelina Kowalska,wychowawca w grupie zabawowej w Rożentalu. Absolwentka Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku - specjalność pedagogika wczesnoszkolna. Obecnie kończy studia magisterskie w tym samym kierunku na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie.