W gminie Lubawa wszystkie placówki przedszkolne funkcjonują jako grupyzabawowe. Alternatywne formy edukacji przedszkolnej włączone zostały w gminny system profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
W ciągu ostatnich kilku lat w gminie odsetek dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym wzrósł od 0 do prawie 50 proc.
Jeszcze pięć lat temu w gminie Lubawa sytuacja małych dzieci była typowa jak dla większości gmin, w szczególności gmin wiejskich. Charakteryzował ją niski poziom upowszechnienia edukacji przedszkolnej, była to sfera zaniedbana.
- Zmiana nastąpiła w 2005 roku, kiedy to gmina przystąpiła do programu
Fundacji Komeńskiego "Ośrodki Przedszkolne - szansa na dobry start", w
ramach którego powstały pierwsze placówki dla dzieci w wieku 3-5 lat. Szybko
okazało się, że potrzeby społeczne są znacznie większe, co potwierdzała
zarówno diagnoza społeczna, jak i zainteresowanie samych rodziców - opowiada
Adam Roznerski, kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Lubawa.
W gminie włączono w rozwój edukacji przedszkolnej ośrodek pomocy
społecznej. - Ważną przesłankę w wytypowaniu tej instytucji, stanowił fakt,
że na obszarach wiejskich często jest to jedyny profesjonalny podmiot,
zajmujący się rozwiązywaniem problemów społecznych na poziomie lokalnym -
tłumaczy Roznerski.
- Takie rozwiązanie było o tyle zasadne, jeśli uwzględniło się nową rolę
jaką zaczęły pełnić ośrodki pomocy społecznej, chociażby w zakresie
aktywizowania mieszkańców, przeciwdziałania marginalizacji i wykluczeniu
społecznemu rodzin oraz grup społecznych, wychodząc poza formułę udzielania
wsparcia stricte socjalnego - dodaje.
Gmina Lubawa podpisała z Fundacją Komeńskiego umowę o współpracy w zakresie podejmowania przedsięwzięć na rzecz rozwoju dzieci w wieku 3-5 lat. Ostatnio uczestniczyła w projekcie "Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci wiejskich".
Od września 2009 roku wszystkie placówki funkcjonują jako grupy zabawowe. W
ciągu kilku ostatnich lat w ramach wielu programów zajęcia dla dzieci
funkcjonowały pod różnymi nazwami np. jako ośrodki przedszkolne, grupy
zabawowe czy kąciki przedszkolaka.
Idea grup zabawowych polega na pomaganiu matkom małych dzieci w rozwoju
własnym oraz w stymulowaniu rozwoju swoich dzieci. W modelu wypracowanym
przez Fundację grupy zabawowe to systematyczne zajęcia dla najmłodszych
dzieci i ich rodziców prowadzone przez merytorycznie przygotowaną osobę,
która pokazuje jak wspierać rozwój dziecka poprzez zabawę i wspólne
spędzanie czasu. Zajęcia odbywają się np. po 2 godziny raz w tygodniu, a w
ich funkcjonowanie zaangażowani są mocno rodzice.
- Uważam, że tego typu rozwiązania są stosunkowo łatwe do wdrożenia i
zaadoptowania do własnych potrzeb praktycznie w każdej gminie, a z pewnością
w gminach wiejskich czy miejsko-wiejskich. Wszystko zależy od lokalnych
potrzeb, uwarunkowań i odpowiedniego klimatu dla samej idei wspierania
edukacji najmłodszych - podkreśla Roznerski.
Obecnie funkcjonują w gminie alternatywne formy pod nazwą grup zabawowych w
13 miejscowościach, w których w zajęciach uczestniczy 192 dzieci w wieku 3-5
lat. Przy ogólnej liczbie 404 wszystkich dzieci w gminie w tej grupie
wiekowej, wskaźnik upowszechnienia alternatywnej edukacji najmłodszych
wynosi prawie 48 proc.
źródło: www.samorząd.pap.pl
Komentarze