Aktywne, ciekawe zajęcia to skuteczna edukacja. Dlatego w grupach zabawowych realizowane są różne projekty edukacyjne - badawcze. Projekt edukacyjny to metoda kształtująca wiele umiejętności oraz integrująca wiedzę z różnych przedmiotów naukowych.

Istotą metody projektu edukacyjnego jest samodzielna praca dzieci służąca realizacji określonego przedsięwzięcia (zadania lub problemu) w oparciu o wcześniej przyjęte założenia. Projekt edukacyjny charakteryzuje się tym, że wymaga odmiennych od dotychczas stosowanych metod działania, efektywniejszych sposobów komunikowania się i współpracy.

„Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda”
- to fragment piosnki, który towarzyszy nie jednemu od dzieciństwa. Doskonale znają tę piosenkę dzieci z Targowiska, które realizowały projekt badawczy „Higiena”.

Podczas zajęć prowadzonych przez Małgorzatę Wróblewską, która odbywa staż w grupie zabawowej, maluchy rozwijały mowę, myślenie oraz nabrały kulturowych nawyków związanych z higieną osobistą. Dzięki obrazkowym planszom edukacyjnym, dzieci mogły przyporządkować poszczególne elementy do odpowiednich obrazków. Dowiedziały się jak należy dbać o włosy, zęby, ręce i całe ciało. Każde z nich wykonało własną szczoteczkę do zębów, co sprawiło im niesamowitą frajdę i satysfakcję. Na koniec projektu, wspólnie z opiekunami maluchy wykonały z gąbki „Czyścioszka”, który dba o higienę każdego malucha.

Dzieci z Grupy Zabawowej w Byszwałdzie wspólnie z wychowawcą, Panią Magdaleną Siemińską, również zakończyły prace badawcze nad projektami edukacyjnymi pn. Rycerz” oraz „Ja”.

Zaintrygowane postacią rycerza dzieci, o którym tak często słyszą w bajkach, opowiadaniach i historiach,  postanowiły dowiedzieć się dużo więcej o tej postaci. Pomogły im w tym własnoręcznie przygotowane  pomoce demonstracyjne, m. in.: tarcze rycerskie, zbroje, hełmy i miecze. Dowiedziały się co rycerz musiał ze sobą mieć podczas wypraw wojennych, co miał ubrane, ile ważyła zbroja rycerska, jaką pełnił funkcję na zamku, jak długo pracował…

Natomiast projekt „Ja – Ja jako osoba, Ja jako dziecko, Ja i dom w którym mieszkam, Ja i moja rodzina”, pozwolił małym badaczom dowiedzieć się dużo więcej o sobie, swoich zainteresowaniach, co lubią jeść, jak spędzają wolny czas, ile mierzą i ważą, jak duże są ich stopy i dłonie. Każde dziecko odrysowało swój kontur ciała na kartce papieru. Maluchy projektowały ubrania, dobierały kolory włosów przy użyciu włóczki. Zabawa była fantastyczna, a pomysłowość dzieci zaciekawiła nie tylko rodziców, ale również osoby, które odwiedziły grupę zabawową.

Dzięki przeprowadzonym projektom badawczym dzieci nauczyły się łączyć pracę umysłową z działalnością praktyczną. Doskonaliły odpowiedzialność za pracę samodzielną i w grupie. Maluchy rozwijały twórcze myślenie oraz miały możliwość zaprezentowania i samooceny swojej pracy i działań kolegów.

OPS GL