Projekt Erasmus + „Stone and Wood” w ZS w Lubawie

Opublikowano:

Zespół Szkół w Lubawie od IX 2019 roku realizuje projekt Erasmus+ „Stone and Wood- two materials of traditional habitat, two materials of artistic expression” wraz z partnerami: z Polski – z Centrum Polsko-Francuskie w Olsztynie, z Muzeum Budownictwa Ludowego w Olsztynku;  z Francji - szkoła Lycée Pro Jean Monnet w Quintin i ze stowarzyszeniem Memoire en Demeure, które jest głównym koordynatorem projektu Association Franco-Polonaise Côtes d'Armor - Warmie et Mazurie oraz ze szkołą z Chorwacji Klesarska Škola w Pucisca.

Zaplanowaliśmy wiele wspólnych działań, które musieliśmy wielokrotnie adoptować do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości związanej z pandemią, dlatego spotkania online zastępowały nasze kolejne zaplanowane wyjazdy. Rozmawialiśmy o naszych regionach, kulturach, kuchni i zabytkach. Podczas rozmów online było miło, ale wiadomo, że spotkania z ludźmi w czasie i świecie rzeczywistym są niezastąpionym przeżyciem. Działaliśmy także z naszymi partnerami z Polski, z którymi było nam trochę łatwiej zorganizować wyjazdy. Byliśmy w Skansenie w Olsztynku, gdzie po zwiedzaniu, wzięliśmy udział w ciekawych warsztatach związanych z pracą w drewnie. Centrum Polsko-Francuskie zaprosiło nas do Olsztyna na wykłady o Francji, przedstawienie w teatrze i warsztaty o tworzeniu kukiełek. Korzystając także ze współpracy z Centrum, grupa uczniów przez  6 tygodni uczyła się online języka francuskiego.

W szkole także trwają różne działania związane z naszym projektem. Wspólnym dziełem wszystkich szkół ma być triskel wykonany z trzech materiałów: dwóch rodzajów kamienia oraz drewna. My przygotowaliśmy prototyp na naszych szkolnych drukarkach 3D, przy nieocenionej pomocy Pana Jędrzeja Bojarskiego, który posłuży wszystkim do wykonania modelu ostatecznego.
Nasz pierwszy wspólny wyjazd udało się zorganizować dopiero w tym roku szkolnym. We IX 2021 przedstawiciele ZS w Lubawie oraz wszystkich partnerów projektu, wzięli udział w wizycie przygotowawczej w Quintin we Francji, a w dniach 14-21 listopada 2021r dwanaścioro uczniów Zespołu Szkół w Lubawie wraz z nauczycielami: Panią Kingą Zedlewską-Lontkowską i Panem Zbigniewem Elminowskim wyjechało do Francji. Uczniowie z Polski, Chorwacji i Francji brali udział w wielu warsztatach przygotowanych przez Lycee Jean Monnet w Quintin. Mieli okazję spróbować swoich sił podczas budowania pergoli i donic, wycinania z drewna puzzli, po wcześniejszym ich zaprojektowaniu w profesjonalnym programie komputerowym CAD oraz nauce rzeźby w kamieniu. Oprócz zajęć na warsztatach szkolnych uczniowie mogli włożyć swój wkład w rozwój skansenu w St Thelo, gdzie zbudowali drewniany sklepik i kamienny mur. Tam po pracy odbył się piknik, podczas którego można było posmakować regionalnych serów i potraw.

Wyjazd do Francji był doskonałą okazją do integracji i zwiedzania pięknego regionu Bretanii, słynącej z kamiennej zabudowy. Zwiedziliśmy Quintin, St Brieuc oraz urokliwe wybrzeże Cote de Granit Rose. Wyjazd był bardzo udany, a przyjaźnie na nim zawarte bezcenne, co potwierdzają poniższe cytaty  z wypowiedzi uczestników wyjazdu:

Bardzo się cieszę, że mogłam wziąć udział w wyjeździe do Francji w ramach projektu Erasmus+. Niektóre rzeczy robiłam tam po raz pierwszy w życiu, chociażby leciałam samolotem - niesamowita przygoda. (…) Zgraliśmy się z Chorwatami tak, że zarówno na zajęciach jak i w hostelu nie było czasu na nudę. Nie mogę również nie wspomnieć o pięknym regionie z tradycyjną kamienną zabudową i wybrzeżem. Szkoda mi było czasu na robienie zdjęć, żeby zdążyć jak najwięcej zapamiętać.” Zofia Bukowska kl. IIIGgi

„Wyjazd do Francji był wspaniałą przygodą, którą ciągle wspominamy spotykając się na szkolnych korytarzach. Najlepszym wspomnieniem jest oczywiście integracja- codzienne wieczorne polsko-chorwackie rozgrywki w karty Uno, czy państwa-miasta. Wzajemne uczenie się języków, (…) piękne kamienne domy z kolorowymi okiennicami, informacja, że francuskie koty nie mówią po polsku i nie reagują na kici kici.” Julia Uzarska kl. IIIGgi

„(…)Byliśmy nad morzem, gdzie oglądaliśmy piękne wybrzeże Różowego Granitu, dowiedziałem się, że w pobliżu wybrzeża znajduje się zamek, w którym Henryk Sienkiewicz napisał Quo Vadis. Odwiedziliśmy jeszcze miejsce, gdzie znajdują się kamienne figury świętych Bretanii, ich wielkość i ilość robiła wrażenie. Golmanowski Dawid kl. 2B8

„Była to jedna z ciekawszych wycieczek w moim życiu. Zwiedzaliśmy, chodziliśmy, poznawaliśmy Bretanię i jej tradycje. W szkole rzeźbiliśmy w granicie, ale i również obrabialiśmy drewno na np. puzzle, które wcześniej projektowaliśmy w programie CAD. Ja zajmowałem się zdjęciami. Udało mi się uchwycić dużo ciekawych kadrów, mimo że nie zawsze zdjęcia wychodziły idealnie.” Maciej Sarnowski kl. 3BGi

„Udział w wyjeździe do Francji był niesamowitym przeżyciem. Poznałem wiele nowych ludzi oraz ich kulturę. (…) Moja dobra znajomość języka angielskiego była niezwykle przydatna, lecz mimo tego czasami było trudno się dogada. Był to również mój pierwszy lot samolotem.”
Byglewski Paweł kl. 2B8

„14 - 21 listopada 2021 to data, która pozostanie na długo w mojej pamięci. Tygodniowa wymiana do Francji to przede wszystkim masa wspomnień, nowych przyjaciół i doświadczeń. Sprawdziłam swoje umiejętności pod względem stolarskim, budując ścianę sklepu wraz z otwieranym blatem czy też kamieniarskim, rzeźbiąc w granitach. Jednak dnień, który wspominam najlepiej to 17.11. Do południa nauczyłam się projektować rzeźbę na komputerze, wycinać ją za pomocą różnorodnych maszyn oraz jak ją wyszlifować. Po skończonych zajęciach pojechaliśmy w jedno z najpiękniejszych miejsc jakie do tej pory widziałam - Wybrzeże Granit Rose.” Oliwia Januszewska kl. 3Ngi

(…) Podczas wyjazdu miałam okazję każdego dnia poznawać i rozwijać swoje umiejętności. Po raz pierwszy rzeźbiłam w kilku rodzajach kamienia, sprawdziłam swoje umiejętności pracy w drewnie oraz uczyłam się murować, bo nigdy wcześniej tego nie robiłam. (…) W pamięci najbardziej zapadło mi piękne wybrzeże Oceanu Atlantyckiego. Patrząc w kierunku oceanu można było podziwiać cudowny kontrast kolorów: błękitna woda i pomarańczowe skały. Ten krajobraz ciężko będzie zapomnieć. Jednak najważniejszym dla mnie doświadczeniem był kontakt z ludźmi tam poznanymi. To oni urozmaicili mi pobyt, wyjazd samemu nie byłby taki ciekawy i rozwijający.” Aleksandra Empel kl. 2N8

„Moje wspomnienia z projektu Erasmus do Francji to: Podróż autokarem, gdzie mogłam zapoznać się z zagranicznymi przyjaciółmi, niezapomniana wyprawa nad Ocean Atlantycki, gdzie mieszają się wody kanału La Manche, zwiedzanie pięknej Bretanii, wycieczka do Doliny Świętych, gdzie porobiliśmy cudne zdjęcia, a przede wszystkim poznanie młodzieży z Francji, Chorwacji, zawarcie nowych przyjaźni oraz poznanie ich kultury. Wspólnie  pracowaliśmy w kamieniu i drewnie oraz rozwijaliśmy umiejętności porozumiewania się po angielsku i świetnie się bawiliśmy). Miło wspominam 18 urodziny Nicol i pokazanie innym naszych Polskich tradycji, wspólne wieczory z młodzieżą z Chorwacji i granie w grę UNO :)” Daria Paprocka kl. 3G8

„W drodze z Lubawy do Gdańska nie działo się za dużo, wszyscy uczniowie dopiero się poznawali i rozmawiali o swoich oczekiwaniach co do lotu. Na lotnisku było czuć w powietrzu wiele niepewności i zniecierpliwienia. Lot przebiegł spokojnie, dla niektórych to była pierwsza okazja odbyć podróż samolotem.(…) Myśl o tym, że mieliśmy mieszkać tydzień z osobami z zagranicy przynosiła wiele niepewności. Jednak szybko wszyscy się polubiliśmy i ten czas był naprawdę wspaniały. W godzinach szkolnych uczestniczyliśmy w wielu zajęciach, które zostały przygotowane przez szkołę w Quintin. Była to świetna zabawa nie tylko dla nas i Chorwatów, lecz również dla lokalnych uczniów, którzy z nami brali udział w zadaniach. (…) Projekt ten był jedną z moich najciekawszych przygód w życiu. Dzięki niemu poznałem wiele wspaniałych osób.(…) My i nasi bałkańscy przyjaciele bardzo się ze sobą zżyliśmy i nie obyło się bez łez podczas pożegnania na lotnisku.” Grzegorz Ewertowski kl. 3Ngi

„Podróż przebiegła bez problemów, a pierwszy w życiu lot samolotem zachwycał pięknymi widokami nieba. Po wylądowaniu, oczekując na Chorwatów, udaliśmy się grupą do katedry św. Piotra w Beauvais, która swoim rozmiarem budziła respekt nieporównywalny z nowoczesnym budownictwem. (…) Dzielenie pokoju z Chorwatami początkowo wydawało się lekko stresujące ze względu na strach przed nieznanym, jednak czas bardzo szybko zweryfikował, że była to jedna z najlepszych rzeczy tego wyjazdu. (…) Bretania jako region Francji bardzo charakterystycznie odznacza się jednolitą architekturą, w której dominuje beżowo-szary kamień sprawiający wrażenie monotonii, jednak tylko z pozoru, gdyż każdy z napotkanych budynków mimo bycia wykonanym z tego samego materiału, wyróżniał się unikatowością formy. Francuzi w kontaktach okazali się bardzo miłymi ludźmi, od których nie sposób usłyszeć było słowa narzekania. (…)Bardzo urzekł mnie spokój i opanowanie Francuzów. Brak stresu w pracy, spokojne ruchy i uśmiech na twarzy uderzały we mnie coraz to mocniej z minuty na minutę. Tydzień we Francji naprawdę dał mi do zrozumienia, że żyjąc spokojnie i w swoim tempie, nie jesteśmy narażeni na jakiekolwiek straty.” Bartosz Wiśniewski kl. 3Ngi

„We Francji odwiedziliśmy piękną Bretanię. Odbyłam tam swój pierwszy lot samolotem. Doskonale zapamiętałam tamtejszą architekturę w Quintin. Bardzo mnie zaintrygował staromodny styl budownictwa. (…) Zdobyłam dzięki temu nowe umiejętności manualne i językowe. Najwspanialsze jednak było dla mnie poznanie nowych ludzi. Spędzanie z nimi czasu podczas wspólnych warsztatów, posiłków, wycieczek i wieczorów. Marta Wojtkiewicz kl. 3G8

Kolejny wyjazd uczniów Zespołu Szkół w Lubawie, tym razem do Chorwacji na malowniczą wyspę Brac do Klesarska Škola w Pucisca już 10 stycznia 2022 r. Przygotowujemy się do niego wykonując nasz drewniany model triskela na specjalnie przygotowanych warsztatach organizowanych przez nauczycieli Panów Zbigniewa Elminowskiego i Jędrzeja Bojarskiego. Przed nami kolejne doświadczenia, nabywanie nowych umiejętności, zawieranie nowych przyjaźni, doskonalenie języka. Zdobywamy inne spojrzenie na otaczający nas świat. Projekt w naszej szkole odbywa się dzięki ogromnemu zaangażowaniu naszych nauczycieli: Pana Zbigniewa Elminowskiego zajmującego się stroną praktyczną projektu, Pani Kingi Zedlewskiej-Lontkowskiej- szkolnego koordynatora, odpowiedzialnej za całość projektu w szkole oraz wsparciu Administracji i Dyrekcji szkoły.

Zachęcamy do obserwowania fanpage’a naszego projektu na instagramie: stone_and_wood_project  i Facebooku Stone and Wood Project.