W ramach kampanii społecznej „mali obywatele” prezentujemy Państwu wywiad z Edwardem Balewskim, dyrektorem Szkoły Podstawowej w Złotowie, gdzie od 2005 roku funkcjonuje grupa zabawowa.
MARCIN MICHALSKI: – Co sądzi Pan o funkcjonowaniu grup zabawowych działających na terenie gminy Lubawa?
EDWARD BALEWSKI: – Gmina Lubawa jest przodującą gminą jeżeli chodzi o organizację różnych form edukacyjnych pomagających matkom małych dzieci w rozwoju własnym oraz w stymulowaniu rozwoju swoich dzieci.Grupy zabawowe działające w naszej gminie i ta działająca w Złotowie, pozwalają rozwijać rodzicom umiejętności organizacyjne oraz społeczne i jednocześnie tworzą dobre środowisko wspomagające wszechstronny rozwój swoich dzieci. Jako pedagog pragnąłbym, aby taką formą edukacji objęte były wszystkie dzieci w gminie.
– Grupa zabawowa w Złotowie powstałą w 2005 roku jako jedna z pierwszych w gminie Lubawa. Jakie zauważył Pan na przestrzeni kilku lat korzyści płynące dla dzieci ze Złotowa w wieku 3-5 lat?
– Na podstawie moich kilkuletnich obserwacji, rozmów z wychowawczyniami i matkami, mogę stwierdzić, że bardzo często spotkania rodziców w grupach zabawowych są okazją do aktywnego włączania całych rodzin w funkcjonowanie społeczeństwa, wychodzenia na zewnątrz i doświadczania różnych sytuacji społecznych, zarówno dla matek jak i dzieci oraz wspieranie funkcji wychowawczej rodziny. Bardzo ważnym elementem grupy zabawowej jest to, że rozwija ona przedsiębiorczość i umiejętności społeczne dorosłych członków grupy. Ważnym aspektem grupy jest umożliwienie dzieciom dostępu do edukacji przedszkolnej tam, gdzie nie ma przedszkoli lub gdzie przedszkola nie dysponują wystarczającą ilością miejsc dla wszystkich dzieci.
– Czy dzieci, które korzystają z alternatywnych form edukacji jakim są grupy zabawowe, mają łatwiejszy start w szkole podstawowej?
– Po 5 –ciu latach działalności grupy zabawowej można stwierdzić, że u dzieci, które zaczynają uczęszczać do oddziału przedszkolnego można zaobserwować większą ciekawość i motywację do poznawania otaczającego świata, większą samodzielność i wytrwałość, większą sprawność fizyczną oraz wiedzę ogólną. U dzieci następuje pełniejszy rozwój wyobraźni, ekspresji do tworzenia, świadomości i kontroli emocjonalnej. Dzieci potrafią lepiej współdziałać w grupie i przede wszystkim posiadają większe umiejętności komunikacyjne.
– Widać więc różnice. Jakie w związku z tym widzi Pan korzyści z działalności grupy zabawowej dla dzieci, a jakie dla rodziców?
– Dzieci, przede wszystkim mają zapewniony lepszy start edukacyjny. Są lepiej rozwinięte społecznie i bardziej samodzielne, pewne siebie, kreatywne oraz ciekawe w poznawaniu świata. Rodzice natomiast mają zapewniony wszechstronny rozwój swoich dzieci pod kierunkiem specjalistów (wychowawca, psycholog, logopeda, pedagog).
– Jak wygląda współpraca z rodzicami dzieci, które uczęszczają na zajęcia grupy zabawowej w Złotowie?
– Z roku na rok coraz więcej rodziców zgłasza swoje pociechy na zajęcia w grupie. Obecnie jest więcej chętnych niż pozwalają na to warunki lokalowe. Rodzice są bardzo zadowoleni, że ich dzieci mogą rozwijać się w lepszych warunkach niż ich rówieśnicy w mieście.
– Czy Pana zdaniem grupa zabawowa to trafiony pomysł?
– Jest to bardzo dobry pomysł, ponieważ grupy zabawowe obejmują dzieci w wieku w który dziecko najłatwiej rozwija się intelektualnie, emocjonalnie i społecznie.
– Jest Pan wieloletnim pedagogiem, który ma ogromne doświadczenie w edukacji dzieci. Jak rozwija się człowiek, który w wieku 3 lat zaczynają swoją naukę i poznanie świata?
– Najwięcej do powiedzenia mają wychowawczynie i rodzice, którzy mogą obserwować na bieżąco rozwój swoich wychowanków i pociech. Pełną ocenę korzyści jakie płyną z wczesnej edukacji dokonamy po przejściu dzieci przez wszystkie etapy szkoły podstawowej. Efektem tego będą z pewnością coraz lepsze wyniki edukacyjne przez szkołę.
– Jak zachęcił by Pan rodziców, aby posyłali swoje pociechy do grup zabawowych działających na terenie gminy Lubawa?
– Jak już wspomniałem, rodziców obecnie nie trzeba namawiać na wcześniejszą edukację swoich dzieci. Są bardziej świadomi oraz jest więcej chętnych do uczestnictwa niż jest miejsc. Problem leży w tym, aby wczesną edukacją objąć wszystkie dzieci.
– Dziękuje za rozmowę.
Rozmawiał: Marcin Michalski
MALI OBYWATELE – KAMPANIA SPOŁECZNA
GRUPY ZABAWOWE DLA DZIECI W WIEKU 3-5 LAT