Tylko podczas jednej doby czworo mieszkańców powiatu iławskiego w tym mieszkanka Lubawy padło ofiarą oszustów internetowych

Opublikowano:

Iławscy policjanci po raz kolejny ostrzegają przed internetowymi oszustami, którzy cały czas modyfikują stosowane przez siebie metody. Korzystając z udogodnień, jakie oferuje na Internet, kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Miejmy zawsze świadomość tego, że nie wiemy, kto tak naprawdę siedzi po drugiej stronie. W trakcie zakupów w „sieci” korzystajmy ze sprawdzonych aukcji i kupujmy produkty od zaufanych sprzedawców. Kiedy natomiast inwestujemy zachowajmy wszelkich środki ostrożności. Naszą czujność powinno wzbudzić polecenie zainstalowania programów do zdalnej obsługi pulpitu czy wyłudzenia dostępu do konta i przechwycenia środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku. Tak jak było w przypadku pokrzywdzonych z powiatu iławskiego.

We wtorek (24.10.2023 r.) do zalewskiego posterunku  zgłosiła się mieszkanka miasta.  Kobieta w rozmowie z policjantami oświadczyła, że padała ofiarą oszustwa. Dodała, że chciała kupić meble ogrodowe i zauważyła korzystną ofertę na jednym z portali społecznościowych. Kobieta powiedziała, że uzgodniła ze sprzedającym, że wpłaci część kwoty poczeka na towar i po otrzymani go zapłaci resztę. Jednak po wpłaceniu pieniędzy kontakt ze sprzedającym się urwał. Natomiast do mieszkanki Iławy napisała „córka” przez komunikator internetowy. Kobieta poprosił również o wpłacenie pieniędzy na  rachunek w kwocie  3999 zł. Kobieta zorientowała się, że to oszustwo i nie wpłaciła pieniędzy.

Tymczasem mieszkanka Lubawy została oszukana podczas inwestowania w kryptowaluty. Kobieta straciła 1900 zł, ale jak się okazało udostępniła dodatkowo swój rachunek do innych przelewów po czym na żądanie sprawcy wypłaciła część pieniędzy. Kiedy orientowała się, że została oszukana o wszystkim poinformowała policjantów.

Do kolejnego oszustwa doszło w gminie Zalewo. Pokrzywdzona chciała zainwestować na giełdzie i w taki właśnie sposób straciła ponad 2000 zł.

Jak widzimy to kolejne przykłady oszustw za pomocą internetu w ostatnim czasie. Legendy mogą być różne, bo sprawcy wymyślają to coraz to nowsze metody oszustwa, jednak cel jest zawsze ten sam – osiągnąć zysk cudzym kosztem. Pamiętajmy zanim przekażemy jakiekolwiek pieniądze, skontaktujmy się z tą osobą telefonicznie i sprawdźmy czy faktycznie potrzebuje naszej pomocy. Dbajmy o bezpieczeństwo naszych danych oraz haseł, których używamy w sieci.

Jak się chronić?

Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu:
· pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je,
· pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,
· nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,
· oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
· stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia smsem
· potwierdzać tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów BLIK – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze;
· sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie;
· chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

KPP Iława