Oszustwo metodą na BLIK – policjanci ostrzegają

Opublikowano:

Policjanci apelują – zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że nie jest to próba oszustwa! Prośby oszustów są różne - na leki, atak hakerów na konto, zagubiona została torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie, trudna sytuacja finansowa. Przestępcy tłumaczą, że ratują nasze oszczędności czy też brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew. Dlatego warto skontaktować się z zaufanym pracownikiem banku czy osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.

W czwartek (29.09.2023 r.) policjanci otrzymali zgłoszenie o oszustwie metodą "na BLIK". Mieszkanka powiatu iławskiego poinformowała policjantów, że zadzwoniła do niej osoba z informacją, że ktoś się włamał na jej konto w banku a oni prowadzą czynności, żeby nie doszło do kradzieży pieniędzy. W trakcie rozmowy oszuście zapytali się pokrzywdzonej czy posiada inne konta. Wtedy to wymieniła gdzie i jakie ma konto. Po chwili zadzwownił ponownie telefon tym razem oszuści podawali się za oddział bezpieczeństwa kolejnego banku gdzie kobieta posiadał konto. 

W trakcie rozmowy poprosili pokrzywdzoną o podanie kodu BLIK celem zabezpieczenia środków, które znajdowały się na koncie. W międzyczasie kobieta widziała, że na jej telefon z kolejnego banku gdzie miała konto próbuje się ktoś dodzwonić. Cała sytuacje wydawała się bardzo wiarygodna i pokrzywdzona podała kod BLIK. Kiedy zakończyła rozmowę, zadzwoniła na nr infolinii ostatniego z banków. Wtedy to dowiedziała się, że została oszukana. Mieszkanka powiatu natychmiast o wszystkim poinformowała iławskich policjantów. Kobieta w ten sposób straciła 2000 zł.

Jak się chronić?

Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu:
- pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je,

- pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,

- nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,

-oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.

-stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia smsem
potwierdzać tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów BLIK – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze;

-sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie;

-chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

KPP Iława