Kierowcy mogą już korzystać z obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego

Opublikowano:

Zakończyły się prace na budowie obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu drogi krajowej nr 15. Kierowcy omijają miejscowość od wschodu drogą o długości około 18 km. Wykonawcą zadania było konsorcjum firm Porr z Warszawy i Porr Bau z Wiednia. W  dniu dzisiejszym  nastąpiło uroczyste otwarcie tej inwestycji.

Jestem przekonany, że obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego wpłynie pozytywnie na komfort podróżowania oraz przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a mieszkańcy odetchną w końcu od hałasu, spalin oraz uciążliwego ruchu tranzytowego, który paraliżował miasto – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.  

Umowę na realizację tego zadania podpisaliśmy w lutym 2018 r. Obwodnica jest drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2+1. Inwestycja realizowana była w systemie Projektuj i buduj.

Zadaniem wykonawcy, jeszcze przed przystąpieniem do prac budowlanych, było wykonanie dokumentacji projektowej zgodnie z wymaganiami GDDKiA zawartymi w Programie funkcjonalno-użytkowym oraz uzyskanie w imieniu i na rzecz GDDKiA wszelkich wymaganych uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji.

Nowa droga została powiązana z innymi drogami publicznymi poprzez cztery ronda na wysokości miejscowości Brzozie Lubawskie, Kacze Bagno, Nowe Miasto Lubawskie, Bratian. Wybudowanych zostało 14 obiektów inżynierskich: dziewięć wiaduktów, przejście dla zwierząt górne, trzy przejścia dla zwierząt dolne oraz most nad rzeką Wel.
 

Znaczenie obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego

Dzięki budowie obwodnicy z Nowego Miasta Lubawskiego wyprowadzony został ruch tranzytowy, który dezorganizował i zakłócał życie mieszkańców, generując uciążliwości w postaci hałasu, spalin, wibracji i wypadków. Nakładając się na ruch miejski, prowadził on do poważnego zatłoczenia ulic. Budowa obwodnicy spowodowała skrócenie czasu przejazdu i podniesienie bezpieczeństwa na drodze poprzez zmniejszenie liczby skrzyżowań i zlikwidowanie bezpośrednich wjazdów na drogę z pól i posesji.

Koszt i dofinansowanie z Unii Europejskiej

Koszt robót budowlanych to około 318 mln zł, a wartość całego projektu to ponad 396 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wysokość dofinansowania to ponad 303 mln zł.

źródło: GDDKIA
foto także Marcin Sarnowski i UM Nowe Miasto  Lub.