POLICJA OSTRZEGA PRZED OSZUSTAMI METODĄ NA BLIK-A

Opublikowano:

Przestępcy wymyślają coraz to nowe metody oszustwa i cały czas aktywnie działają. Tym razem forma wyłudzenia pieniędzy polegała na uzyskaniu kodu BLIK ofiary. Wczoraj jedna z poszkodowanych osób straciła w ten sposób prawie 4000 złotych. Kobieta była przekonana, że rozmawia z pracownikiem swojego banku, a w rzeczywistości oddała pieniądze oszustowi. Policjanci apelują o większą rozwagę przy tego typu transakcjach, upewnij się telefonicznie, zanim przekażesz kod BLIK.

Funkcjonariusze z Komendy Powiatowej Policji w Iławie wpłynęło zgłoszenie dotyczące oszustwa metodą „na BLIK-a”. Ofiarą tego oszustwa padła mieszkanka powiatu. Jak się okazało sprawca podszywając się za pracownika banku uzyskał dostęp do ekranu w telefonie komórkowym pokrzywdzonej w następstwie czego kobieta autoryzowała transakcję przy użyciu kodu BLIK. Kiedy kobieta zorientowała się, że została oszukana okazało się, że straciła prawie 4000 zł.

"Oszustwo na BLIK-a” to nowy i coraz bardziej popularny sposób, jaki wykorzystują przestępcy do wyłudzania pieniędzy. Absolutnie nie należy przekazywać kodów, nawet jeśli osoba, która do nas napisze jest nam znana i bliska, czy przestawia się za pracownika banku. Trzeba mieć świadomość, że ktoś mógł włamać się na konto naszego znajomego i wykorzystując znajomość chce nas oszukać i okraść. W przypadku przekazania kodu BLIK, jeśli w ustawieniach aplikacji bankowej nie zostało zaznaczone, że operacja wymaga zatwierdzenia przez właściciela konta, osoba która go otrzyma może wypłacić pieniądze bez użycia karty. 

Zanim przekażemy jakiekolwiek pieniądze, skontaktujmy się z tą osobą telefonicznie i sprawdźmy czy faktycznie potrzebuje naszej pomocy. Dbajmy o bezpieczeństwo naszych danych oraz haseł, których używamy w sieci.

Jak się chronić?

Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu:

pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je,

pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,

nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,

oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.

stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia smsem

potwierdzać tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów BLIK – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze;

sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie;

chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

źródło KPP Iława