Wroga się nie ulęknę choćbym miał zginąć w walce...

Opublikowano:

Na ścianie garażu znajdującego się przy ulicy Papieża Jana Pawła II w Lubawie, młodzi artyści, mieszkańcy naszego miasta postanowili zaprezentować swoje zdolności artystyczne.

Wcześniej zaprezentowali swoje umiejętności na ul. Kupnera. Jak wówczas pisaliśmy dla jednych to wandale dla innych artyści. Graffiti istnieje i jest widoczne ponownie w Lubawie.

Coraz częściej tę formę artyzmu doceniają nie tylko ludzie sztuki, lecz również prywatni przedsiębiorcy dla których graffiti jest formą reklamy, dotyczy to także  władz miasta i innych instytucji.

Tematem ich pracy są Żołnierze Wyklęci.

W czasach PRL jednostki antykomunistycznego podziemia określano jako zwykłych bandytów - reakcyjne podziemie. W sumie zdaniem prof. Jana Żaryna ponad 20 tysięcy żołnierzy zginęło bądź zostało zamordowanych skrytobójczo lub w więzieniach NKWD i ubeckich, część wywieziono na Wschód, wielu skazano na kary pozbawienia wolności.

W końcu lat 40-tych i na początku 50-tych ponad 250 tys. ludzi więziono i przetrzymywano w obozach pracy. Ostatni członek ruchu oporu – Józef Franczak ps. „Lalek”  zginął  osiemnaście lat po wojnie – 21 października 1963 roku. 

Hasłem Żołnierzy Wyklętych było - "Wroga się nie ulęknę choćbym miał zginąć w walce" i taki napis widnieje na ścianie garażu.

Komentarz:
Cieszy postawa młodych mieszkańców naszego miasta, że próbuje za pomocą pędzla i farby pokazać fragment zapomnianej historii w ten właśnie sposób. Historię Polski i zakłamaną historię naszego miasta. (mz)

Komentarze

Podpis

Logo legii ktoś zdewastował i zapaćkał czymś!!! Kto wie kiedy to się stało ?  Kto to zrobił ?

(2014-12-11 09:34:34)
Sasasa

ani w polsce nie ma pilki noznej, ani na polskich stadionach kibicow, a juz zwlaszcza na stadionie Legii

(2014-10-29 00:34:49)
Antylegia do Sasasa

masz racje w Polsce nie ma piłki nożnej :)

(2014-10-28 20:07:46)
Sasasa

w polsce nie ma kibicow pilki noznej :)

(2014-10-28 14:17:57)
Antylegia

Ja Legii nienawidzę głównie dlatego że jest moda na ten klub w Lubawie i nie tylko wszyscy chodzą w bluzach a nawet pierwszej jedenastki nie potrafiliby wymienić itp. ale POPIERAM ich w tym przypadku, ludzie czepiają się że huligani że bandyci to i tamto bo media nagłaśniają tylko złe wybryki kiboli ale nikt nie nagłaśnia tego że organizują akcje charytatywne i w przeciągu paru dni potrafią zebrać dużo kasy i uratować komuś życie bo żyjemy w takim chorym kraju który nie potrafi zafundować dziecku leczenia, wielcy politycy tyle mają kasy to niech wyłożą ze swoich a jednak tego nie robią a jak Wy to mówicie- kibole Polskich Klubów w większości mało zamożni jednak potrafią zebrać daną kwotę na tak wyjątkowy cel !!! Media tylko robią nagonki i niszczą ludzi... dobrych wiadomości nikt nie kupi. Szacunek Dla KIBICA !!!!!!!!!!!!

(2014-10-28 12:53:25)
....

a jak Picasso sie podpisywal ? PSG, AS MONACO ? podpis, to pseudonim, imię, inicjały, ksywa, ale nie Legia, i to w przestrzeni publicznej. Legia,to ludzie, ktorzy biją, glosza faszystowskie hasla, chamy i prostaki, a o ich dzialnlosci kazdego dnia mozesz zobaczyc w tv. naćpać sie i ruszyc w miasto, tyle potrafią ... niszczac po drodze wszystko i wszystkich, kto nie jest taki jak oni - idealnie wpisuje sie to w tematyke ich prac, pasuje ten znaczek jak swini siodło. a porownanie do Picassa - fantasyczne :))))))) zobacz tylko sobie w necie jak on sie podpisywal. A Matejko na pracach zostawial znaczek Znicza Pruszkow ? idac tokiem tego glupiego rozumowania. podpis ma byc swoj, wlasny, osobisty, a nie wykorzystywanie nazw juz istniejacych

(2014-10-28 12:24:08)
Marco

co do lubawskiej legii nie przepadam za nimi , cwaniaczki którzy czepiają sie na mieście za to ze ktoś idzie z pieskiem na spacer zal ... Ale co do tego obrazu jestem za bardzo ladnie im to wyszlo lepiej to niż hwdp na ścianach . A co to tego znaczka legia powiem jedno Picasso tez sie podpisywal pozdrawiam

(2014-10-28 09:44:34)
Anna

A mi sie podoba! lepsze to niz jakies smieszne mazanie po murach hasel typu MOTOREK albo jakies wulgaryzmy w nieladzie na swiezo wyremontowanych budynkach. Chłopaki sie postarali i zrobili cos so wydaje sie miec sens  o czym warto pamietac. 

(2014-10-24 20:30:09)
...

poczytaj o legii, to zrozumiesz. a to byl tylko przyklad

(2014-10-23 20:36:13)
Janko

Jak można porównać herb do swastyki, gdzie tu wandalizm ? 

(2014-10-23 19:24:00)
Do Janko

po pierwsze to nie graffiti, a po drugie - kwestia tego jaki to znaczek na 10cm, a gdyby dali tam 5 cm sfastyke, to tez bys nic nie pisal ?

(2014-10-23 12:21:41)
Pipir

no tam nie. Tam nie wiem

(2014-10-23 12:11:43)
Janko

Graffiti kilkumetrowe a wszyscy o jakims herbie na 10 cm, i jeszcze nazywają to wandalizmem. Co za paranoja

(2014-10-23 12:08:25)
Do Pipir

na ścianie po drodze do łazienek, w okolicy hotelu tez ZGODA ?

(2014-10-23 11:47:28)
Emila

bardzo dobra robota podoba mi sie oby tak dalej szacunek dla wykonawcow

(2014-10-23 11:17:48)
Pipir

Xxx- to chyba nie miasto wydało pozwolenie na te malunki tylko zarządca budynku czyli jeżeli się nie myle to Spółdzienia Mieszkaniowa ZGODA..

(2014-10-23 10:21:16)
Xxx

to tylko jak Motorkowi w miare szło, to pajace wołali na stadionie - Legiaaaa cos tam,cos tam.


paranoja normalnie. gdyby taki nasz  burmistrz lub jego wasale posiadali choc troche elemetarnej wiedzy, np na temat sportu, historii, samej Legii, to nigdy nie daliby zezwolenia na umieszczanie ich znaku w przestrzeni publicznej. u siebie na domach prosze bardzo, ale w miescie ...

(2014-10-23 09:34:03)
Marian Ch.

 Panie Marianie, skoro napisał pan m.in. "Historię Polski i zakłamaną historię naszego miasta", to znaczy że zna pan niezaklamaną, niech ją pan przedstawi, śmialo panie Marianie

(2014-10-23 08:02:10)
W

lubawska legia -ekipa widmo


niby cos tam gdzies ale gdzie i co?

(2014-10-22 22:09:33)
Jazon do Sprawiedliwy

Pozwole sobie sie wtracic i udzielic Ci odpowiedzi na te pytania,a wlasciwie jedno,tylko kilkakrotnie powtorzone...


1. szkoła powinna im przekazać ta wiedze, ale widac,ze zamiast na lekcje historii woleli chodzic i bazgrac po scianach, to tak jak Ty opuszczales lekcje polskiego i nikt nie nauczyl Cie pisac.


2. dodatkowo rodzice, jako madrzejsi, powinni przekazywac im wiedze ... moze tez dziadkowie, ktorzy tez sporo o historii wiedzą. 


3. moze emeryci z Twojej rodziny,to lenie, bo moja babcia np prowadzi caly dom, pierze,gotuje dla nas wszystkich, zajmuje sie ogrodem i 2 wnukami, bo my pracujemy, a dziadek pomaga w budowie domu :)


4. prawda ukryta jest tylko i wylacznie dla takich matołków jak Ty, bo wszystko mozna znalezc w ksiazkach, internecie i u innych ludzi, o ile sie chce i potrafi szukac.


5. i o czym ty w ogole tu piszesz, o jakich lewackich liberalach, moze nie zauwazyles, ze rzecz idzie o Legie, a nie o historie, polityke etc ... bo zgadzam sie, umieszczanie tego znaczka jest co najmniej niestosowne i psuje szczytny cel.  jesli nie rozumiesz co mam na mysli,to odsylam do zapoznania sie z historia klubu , z tym kim sa kibice tego typu klubow. ps racja - napisanie na scianie motorek,to wandalizm, znaczek legii w Lubawie, to sztuka - żal :(

(2014-10-22 15:05:39)
Alien

W Lubawie i pewnej szkole są mieszkańcy "wyklęci",którzy zostali wyeliminowani z życia społecznego naszego miasta.Bo mieli inne poglądy. O nich nie przeczytasz w gazecie,nie zobaczysz tv lokalnej, jesli juz to w "krzywym zwierciadle".


Droga Młodzieży, może dla nich jakis malunek

(2014-10-22 14:35:17)
Sprawiedliwy

Do Janka!!! Janku ?, a kto miał tym młodym przekazać prawdziwą historię, jak nie pokolenie emerytów,którzy lenili się po wojnie i lenią do dziś?!!!! Stary capie, o te logo łatwo ci jest oskarżać młodych,a czy czasami twoje pokolenie lewackich - liberałów nie nawaliło? Pytam, kto miał im prawdziwą historię przekazać jak nie twoje pokolenie STARYCH CAPÓW,którzy do dziś ukrywają prawdę, a honorują bestie!!!!! Precz z oskarżaniami młodych!!! To wasza wina jest, a nie młodych ludzi!!!! Stary bezwstydniku, najlepie zapełniać więzienia niewinnymi - tego cię tylko nauczyli!!!! I uważasz,że pozamiatane? To się mylisz!!!!

(2014-10-22 12:51:11)
Do WKURZONEGO

Obejrzyj sobie 18 odcinek Hansa Klosa "Poszukiwany gruppenführer Wolf", a wszystko będzie jasne kim jest VOLF

(2014-10-22 12:44:59)
Janek

Bardzo podoba mi się taka inicjatywa młodych ludzi ,ale logo Legii już nie i to w tak widocznym miejscu. zadam pytanie: prezentujecie historię Polski czy historię huligaństwa i wandalizmu?

(2014-10-22 10:13:54)
Sasasa

dodatkowo legia, to panstwowka, niezaleznie od wladzy , tej obcej tez, ale do tego rozdzialu podrecznika jeszcze chlopaki nie dotarli, a jesli juz, to nie zrozumieli. tak to czasem bywa, dodac cos od siebie. pomijajac debilny pomysl, stosowniejszy bylby loka;ny rywal legii

(2014-10-22 00:54:15)
Lucyna

Historię  naszego miasta  tworzyli ludzie, którzy  zakładali Wojskową Radę Ocalenia Narodowego w Lubawie. Mam nadzieję, że w monografii która ukarze się z okazji 800  lecia  Ziemi Lubawskiej ten okres nie zostanie pominięty.

(2014-10-21 23:11:13)
Wkurzony

Wiecie państwo kto chodzi i po lubawie wypisuje napisy Volf!???   już ktoryś raz  z rzędu będę to zamalowywać u siebie na murze.

(2014-10-21 23:06:50)
Bravo

Gratulacje chęci do robienia czegoś pozytywnego oraz za umiejętności artystyczne.

(2014-10-21 21:45:50)
Mundek

Sama idea bardzo fajna tylko nie rozumiem kto pozwolił tym "artystom" namalować herb Legii. Przecież to jest akt wandalizmu!!! A jeżeli nie to każdy powinien móc bezkarnie malować na murach herb klubu któremu kibicuje. A już narysowanie znaczka Legii - drużyny której kibice niejednokrotnie na trybunach wieszali swastykę, powinien być surowo zabroniony!!!


Widać, że Ci młodzi ludzie najwyraźniej nie do końca czują powagę z rzeczy naprawdę ważnych.


A najbardziej smutne jest to, że mają na to przyzwolenie i jeszcze się ich chwali....

(2014-10-21 18:20:39)
Donosiciel

" Ustawa nie mówi, że na umieszczanie znaku potrzebna jest zgoda instytucji państwowej"

(2014-10-21 15:48:11)
Donosiciel

Uprzejmie donoszę......


 


http://historia.newsweek.pl/polska-walczaca-kotwica-chroniona-prawem-newsweek-pl,artykuly,346169,1.html

(2014-10-21 15:46:24)
Lubawianin

Niebawem zobaczysz cała scianę poświeconą Legii Warszawa i nic Ci do tego gdy jest pozwolenie i wszystko jest legalnie zrobione. A gdyby się nie podpisał po grafem to każdy mógłby podpisać go pod siebie a to własnie ta grupa pokazuje że nie jest im obca historia i można się tylko cieszyć z działań jakie są widocznę w naszej Lubawie... I zamiast tych komentarzy zapalcie znicze za tych, którzy przelali krew abyśmy żyli w "wolnej" Polsce. Wczoraj przechodząc wieczorem ktoś już o tym pomyślał i aż serce się ucieszyło z tego powodu. 

(2014-10-21 14:58:19)
...

tylko jak ma sie historia, pamięć, patriotyzm do Legii Warszawa ? po co mieszac jedno z drugim ? w tym momencie nie różni sie to dla mnie niczym od bochomazów na ścianach, typu Motor Pany itp Gdyby policja zlapala wandala malujacego na scianach hasla typu motorek cos tam cos tam, to zapewne spotkalaby go jakas kara, ale jak ktos pod przykrywką patriotyzmu, pamięci probuje przemycic sympatie do Legii Warszawa, ktorej historia nie do konca wiaze sie z patriotyzmem, to juz jest ok

(2014-10-21 12:22:53)
Postronny

do OLI MOZE TY COŚ WYMYŚL A PÓŻNIEJ KRYTYKUJ A CO DO HERBU TO JEST OK. PRZECIEŻ PRAWIE KAŻDY ARTYSTA PODPISUJE SWOJĄ PRACE. WIĘC OLI CZEKAMY NA CIEBIE

(2014-10-21 12:11:42)
Zniesmaczony

A stare komuchy i liberałowie z Lubawy mówią,że mamy młodzież do niczego, nieroby i dwie lewe ręce - Młodzież , która ustawia się tylko po zapomogi. Widzicie? Nie macie racji!!! Mamy wspaniałą, pracowitą i zdolną młodzież !!!! Tylko wy!!! komuchy i liberałowie jesteście do baniiii!!! Wy nie przekazaliście im prawdziwej historii bo w ciepłe posadki usadowiliście się i nie chcecie tyłków naruszyć!!! Młodzież pokazała wam,że jest mądżejsza i sama poszukuje prawdy. Widzą stek zakłamanej historii, którą celowo ruguje się w programach szkolnych, a także w przekazach massmediów. To dobrze,że młodzież wzięła w swoje ręce przyszłość zaczynając od historii.Szkoda,że nie ma młodych startujących w wyborach. Są sami starcy, którzy kandydują co mają fuchy z czterech źródeł i nie przejmują się losem młodych czy będą mieli pracę, czy też nie. Byle sami pazernie się nachłapać, przyspawać do żłobów. Nie wstyd was kandydaci z Lubawy!!! Gdzie podziała się etyka moralna? Czy wy wiecie w ogóle co to etyka moralna?!!!! Raczej nie!!!! Wstydzę się za pokolenie liberalnych komuchów w Lubawie,których nie rusza los młodych !!!!

(2014-10-21 11:59:47)
Materac

ładna robota malarze

(2014-10-21 11:21:52)
2014

Łatwo jest mówić o Polsce, trudniej dla niej pracować, jeszcze trudniej umrzeć, a najtrudniej cierpieć.

(2014-10-21 11:21:50)
Oli

i po co znowy ten herb ? wstydu nie macie 

(2014-10-21 10:29:51)
1944

tu zaszło male nieporozumienie, owszem szacunek dla mlodych ludzi,ze chca pamietac, ze cos robią, że waznymi sa dla nich te sprawy, to na prawde napawa optymizmem i brawo za postawe, jednakze nie mozna tego nazywac grafitti - ktore jest sztuką, a nie ,ze dla jednych tak,dla innych nie ...np Banksy - bo zwyczajnie nim nie jest.  a napis na kupnera traci na atrakcyjnosci dzieki L.

(2014-10-21 09:34:39)
1945

miło że ktoś che przypomnieć mieszkańcom trochę hostorii. Ładnie to wyszło.

(2014-10-21 08:25:04)